Тема: Класицизм: музика (урок 24)
Мета. Ознайомитися з поняттями «Просвітництво»,
«Віденська школа», «соната», «симфонія»; розглянути досягнення композиторів
віденської школи: Й. Гайдна, В.-А.
Моцарта, Л. ван Бетховена.
ХІД УРОКУ
Доброго дня.
Вітаю всіх на нашому уроку.
Для
перевірки та оцінювання матеріалу минулих тем, пройти тест за посиланням:
https://docs.google.com/forms/d/16hivjw9RUUCQ1hgR8v29mhqFOruJ1UqVCpPwl7esVTs/edit
https://docs.google.com/forms/d/16hivjw9RUUCQ1hgR8v29mhqFOruJ1UqVCpPwl7esVTs/edit
ВСТУП
ДО УРОКУ.
Період
класицизму нерозривно пов'язаний з іменами трьох найбільших композиторів, які
залишили яскравий слід в історії. І сьогодні ми продовжимо знайомство з
творчістю цих композиторів. Чому продовжимо? Тому, що ці імена вам добре
знайомі з уроків музичного мистецтва.
Вивчення нової теми Мистецтвознавчий матеріал
-
Чи пам’ятаєте ви, що означають
поняття «композитори-класики» й «класична музика»?
Під час ознайомлення з новим
матеріалом вам необхідно заповнити таблицю
«Музика епохи класицизму»
Вершинне
досягнення цього стилю — творчість представників так званої віденської класичної
школи. До неї
належать австрійські композитори У музичній культурі
Європи наприкінці XVIII — на початку XIX ст. відбулися кардинальні зміни.
Як і в інших видах мистецтва, у музиці на зміну бароко і рококо прийшов
стиль класицизм, який відображав гармонійну впорядкованість світу.
П.І.
митця. композитора
|
Особливість
його творчості
|
Музичний
ряд, твори
|
Мистецька
скарбничка
|
НАПРИКЛАД:
Вольфганг
Амадей Моцарт
|
Представник віденської класичної школи;
засновник класичних канонів у музиці; 27 концертів; сорок симфоній
|
Соната №8 (ля
мінор)»
|
Соната - циклічний твір, у якому частини
об’єднані спільним задумом, а їхня послідовність зумовлена образним змістом,
єдиною ідеєю.
|
Людвіг ван
Бетховен
|
|||
Франц Йозеф
Гайдн
|
|||
Максим Березовського
|
|||
Артемій Ведель
|
|||
Дмитро Бортнянський.
Григорій Сковорода |
Франц Йозеф
Гайдн (1732-1809)
Вольфганг Амадей Моцарт (17561791)
Усі вони
жили й творили у Відні і саме вони стали засновниками класичних канонів
у музиці. Найвищі
досягнення комиозиторів-класиків належать до розвитку таких жанрів, як соната,
концерт, симфонія, квартет,
де вони створили чіткі правила побудови музичної форми й основні прийоми
музичного розвитку. Отже, не дивно, що твори, які досягають подібної
художньої досконалості, називають класичною музикою або музичною класикою.
-
Пригадайте,
які сонати ви слухали? Для яких інструментів вони були написані? Хто автор
музики?
Мистецька
скарбничка
Соната (з іт. sоnаrе — звучати) — Соната — циклічний твір, у якому частини об’єднані спільним
задумом, а їхня послідовність зумовлена образним змістом, єдиною ідеєю
Темповий
контраст частин циклу такий: перша —
швидка, друга — повільна, третя — знову швидка.
-
Чому ж класики надавали перевагу фортепіано?
Фортепіано — музичний інструмент, який виник у період
класицизму на основі вдосконалення конструкції клавесина. На фортепіано
грав Й.Гайдн, В.-А. Моцарт з дитинства був піаністом-віртуозом. Для Л. ван Бетховена фортепіано стало
улюбленим інструментом. Він майстерно грав на ньому.
Сприймання музики
«Л. ван Бетховен. Соната
№8 «Патетична» (Іч.)»
за посиланням
Сприймання музики
«Й. Гайдн. Соната №6 (до
дієз мінор)» за посиланням
Сприймання музики
«В. -А. Моцарт. Соната №8
(ля мінор)» за посиланням
Мистецька
скарбничка Симфонія (з грец. «співзвучність»,
«злагодженість») — жанр симфонічної музики, монументальний циклічний твір для симфонічного
оркестру.
«Батьком класичної
симфонії»
або родоначальником цього музичного жанру вважають Й. Гайдна, автора
понад 100 симфоній. Звісно, симфонії писали й до нього, але твори
попередників не досягали класичного рівня. Більше того, у творчості Й.
Гайдна сформувався звичний для сучасників склад симфонічного оркестру.
У спадщині В.-А.
Моцарта понад сорок симфоній, у Л. ван Бетховена — дев’ять. У творах
представників віденської школи цей жанр набув класичної досконалості.
Пригадайте
«Дитячу симфонію» Й. Гайдна. Що в ній незвичного? Чому вона отримала таку назву?
ПЕРЕГЛЯД ВІДЕОМАТЕРІАЛУЙ. Гайдн «Дитяча симфонія»
за посиланням
Симфонічну
творчість Л. ван Бетховена пронизують героїчні образи. Водночас його музика передає
глибокі душевні страждання людини, внутрішні конфлікти, які потребують великого
напруження сил.
Ці риси стилю композитора-симфоніста яскраво
проявилися в симфонії № 5. Чотири частини симфонічного циклу об’єднуються рішучою
темою, про яку сам композитор сказав: «Так доля стукає у двері».
Симфонія № 5 Л. ван Бетховена — це музична картина
боротьби, подолання сумнівів і перешкод на шляху людини до щастя, це втілення
життєвого кредо митця «від темряви крізь тернії до світла перемоги».
Сприймання музики.
«Л. ван Бетховен. Симфонія
№ 5 (фрагменти).
за посиланням
Узагальнення
вивченого матеріалу. Спробуйте дати відповідь на запитання:
1. Назвіть композиторів, представників
«віденської класичної школи» та української музики.
2. Які музичні жанри набули свого
кульмінаційного розвитку в їх творчості?
3. Що таке соната?
4. Що нового привнесли
композитори-класики в цей жанр?
5. Що таке симфонія?
ЗАВДАННЯ
1. Самостійно. за бажанням, дослідіть в Інтернеті, які класичні симфонії звучать у сучасних флешмобах.
Послухайте ці твори в записі.
2. Опрацювати конспект, підручник та підготуватися до узагальнення знань з теми "КЛАСИЦИЗМ" (архітектура, скільптура, живопис, музична культура). Підручник ТЕМИ 22-25, сторінки 122-145
Немає коментарів:
Дописати коментар