11 клас. МУЗИКА. Франції


Тема. Палітра стилів і жанрів музичного мистецтва: поєднання традицій і новаторства – ФРАНЦІЯ

Підручник «Мистецтво» 11 клас.

ПЕРЕВІРЯЄМО СВОЇ ЗНАННЯ. Гра «Вірю, невірю»

1. Італійський композитор, скрипаль-віртуоз, римо-католицького священик А Вівальді

2. Батьківщина опери і бельканто  Австрія.

3. Красивий спів бельканто.

4. Найвидатнішими майстрами бельканто були Енріко Карузо та Лучано Паваротті.

5. Творіння Енріко Карузо, що складають основу репертуару всіх сучасних театрів світу……  опера «Ріголетто»

6. Каприс – це стильова течія в оперному мистецтві Італії кінця XIX ст., для якої характерне особливе прагнення реалізму у передачі почуттів героїв — «звичайних» людей        

7. Однією з найбільш загадкових постатей не лише в італійській музиці, а й у світовій історії, є скрипаль-віртуоз Нікколо Паганіні

8. Унікальний центр музичної культури світу театр Ла Скала

9. Шопена називають  засновником угорської класичної музики

10. Угорський композитор і піаніст Ференц Ліст увійшов в історію музичної культури як творець оперет

11. Творчість Імре Кальмана  це вершина розквіту жанру віденської оперети.

12. Традиційний угорський народний танець чардаш.

 Перевірте - Правильні відповіді:   (+ - + + - - + + - - + +)

Продовжуємо нашу музичну мандрівку. Сьогодні на нас чекає Франція!


Саме ця країна багато століть була і залишається центром світового мистецтва. Франція може бути маленькою країною в плані географії, але вона одна з найбільших, коли мова заходить про творчість, мистецтво, філософію, науку і техніку.

Під час розповіді заповнити таблицю «Музична культура Франції»

(в зошиті)

П.І. композитора, музиканта

Твір

Особливість

 

 

 

Мистецтвознавчий матеріал

Давайте зануримося в історію. Завітаємо до Парижа!


Неможливо уявити придворне життя, що вирувало в ХVII ст., без музики Жана-Батіста Люллі (1632–1687), засновника французької скрипкової і диригентської школи, композитора і диригента, балетмейстера і танцівника при дворі Людовіка XIV, автора численних комедій-балетів.

Це цікаво знати!

         Людовік XIV виконував у «Королівському балеті ночі» Ж. -Б. Люллі роль Сонця, що стало другим ім’ям монарха. Визнано, що «король-сонце» був одним з найвіртуозніших танцівників свого часу.

Більшість з вистав Ж. -Б. Люллі створював у співдружності зі знаменитим драматургом і актором Жаном-Батістом Мольєром.

Перегляд відеоматеріалуЖана-Батіста Люллі "Атіс"


Наприкінці XIX ст. у Франції виник так званий
музичний імпресіонізм. Найяскравіше втілення він отримав у музиці Клода Дебюссі (1862—1918).

Своєрідним маніфестом музичного імпресіонізму стала оркестрова прелюдія (і балет) «Післяполудневий відпочинок Фавна».

24 прелюдії для фортепіано К. Дебюссі — своєрідна енциклопедія імпресіоністських образів.

Написаний у 1897—1899 роках. В цьому творі композитор звертається до романтичного жанру ноктюрн, але у Дебюссі він має дещо інше наповнення. «Ноктюрни» - три симфонічні картини: «Хмарини», «Свята», «Сирени». Вони об’єднані в сюїту не стільки єдиним сюжетом, скільки близьким образним змістом.

Перегляд відеоматеріалу.  К. Дебюссі. Ноктюрн «Місяне сяєво» за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=Vra-6i--nVs


Музичні ідеї видатного французького композитора Клода Дебюссі надихали багатьох композиторів ХХ ст. Вони справили значний вплив на творчість українського композитора Федора Якименка (1876—1945), який тривалий час жив у Франції.


Перегляд відеоматеріалу.  Ф. Якименко. «Уранія. Муза небес»

Перенесемося у початок XX ст. У 1910-х рр. Париж, а далі й вся Європа, були ошелешені урбаністичими звучаннями: замість благозвучних мелодій і гармоній публіка концертів почула гуркіт сталеварен, сільськогосподарських машин і колес локомотивів.


Один з найпоказовіших творів— овіяний легендами «Пасифік 231» Артура Онеггера (1923).

Перегляд відеоматеріалу.  Артур Онеггер. «Пасіфік 231» (фрагмент) за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=wS6XAjd-9h8

Франція —шансону. На зламі XIX—XX ст. цей жанр набув популярності у співаків паризьких кабаре. Французьким терміном «шансоньє» стали називати естрадного співака, який нерідко був автором музики і текстів пісень.


У біографії Едіт Піаф (1915—1963). Славетна співачка-шансоньє, актриса мюзик-холу, театру і кіно так і не навчилася грати на фортепіано, не опанувала нотної грамоти. Проте від народження мала абсолютний музичний слух. У мистецтві співу Е. Піаф була неперевершеною. Вона мала неповторний тембр голосу, оригінальний виконавський стиль і манеру поведінки. Послухайте спів цієї шансоньє й актриси, і ви відчуєте неповторну естетичну ауру Парижа.

Перегляд відеоматеріалу.  Е. Піаф. «Padam, Padam» за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=XvvGLg93DxY

До класичного шансону належить творчість Моріса Шевальє, Шарля Азнавура, Едіт Піаф, Жака Бреля. До представників так званого нового шансону — творчість Мірей Матьє, Джо Дассена, Патрісії Каас, хоча межа між обома напрямами умовна.

Перегляд відеоматеріалу. Мірей Матьє і Шарль Азнавур. «Вічне кохання» за посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=nmQ78pPdw-o


Сучасну музичну культуру Франції неможливо уявити без Дідьє Маруані —музиканта, композитора і клавішника, лідера гурту «Space». Маруані один із піонерів у електронній музиці.
Перегляд відеоматеріалу. Space «Symphony»   https://www.youtube.com/watch?v=bar8_qhnNII

«Сходинка творчості». Виконання творчого завдання.

«Студія арт-терапії».  «Малюємо музику. Шансон»

Підсумок. Спробуйте дати відповіді на запитання:

v Назвіть засновника французької скрипкової і диригентської школи

v Пригадайте твори Клода Дебюссі. Порівняйте ознаки імпресіонізму в музиці та живописі

v Схарактеризуйте особливості шансону

v Який музичний твір сподобався вам найбільше?

Домашнє завдання.

vv Перегляньте відеокліпи французьких шансоньє.

v Завершіть свою творчу роботу - «Студія арт-терапії».  «Малюємо музику. Шансон»

v Підготуватися до перевірки знань з теми.

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар