10 клас. КИТАЙ. Музичне мистецтво.


Тема. Особливості далекосхідної музики. Театральне мистецтво Китаю.
Підручник «Мистецтво» 10 клас.

ХІД УРОКУ
Доброго дня!
 Для гарного настрою та для налаштування на роботу пропоную переглянути відеоматеріал
 
  Мистецтвознавчий матеріал
          Витоки музичної культури Китаю сягають сивої давнини. Найдавніша музична пам’ятка — «Книга пісень» («Ши цзін»), створена 174 р. до н. е., містить 305 гімнів, магічних пісень та од. Китайська музика розвивалася під впливом філософсько-релігійних ідей конфуціанства, буддизму.
 У трактатах розроблялася космологічна концепція природи музики, наголошувалася її виховна роль — досягнення соціальної гармонії, духовне самовдосконалення. Китайці вважали, що музика відображає гармонію природи і є основою законів Всесвіту.
Національної неповторності надає китайській музиці пентатоніка.
ЗАПИС У ЗОШИТ Мистецька скарбничка
Пентатоніка (від грец. pente — п’ять і tonos — звук) — звукова система, характерна для традиційної музики країн Далекого Сходу, Індії, Африки та ін.; безпівтоновий лад у межах октави, має 5 звуків різної висоти.
          Інструменти китайців надзвичайно різноманітні — їх понад 100 видів. Більшість інструментів дуже давнього походження. Палітра звучання зумовлена розмаїттям матеріалів, з яких їх виготовляли: камінь, мідь, глина, шкіра, дерево, шовк.
 З-поміж струнних інструментів найпопулярніші в Китаї цинь, піпа та ерху.
!!!!Під час ознайомлення в зошит записуємо назва інтсрумента та коротка характеристика його (те що виділене)
Цинь (цисяньцинь) — струнний інструмент, один з найдавніших різновидів цитри. Корпус виготовляли з дерева, сім струн — із шовку. З давніх-давен серед ученої еліти було поширене сольне виконавство на цині. Також його використовували для супроводу співу, декламування віршів, в оркестрах і ансамблях. 
Перегляд відеоматеріалу. Звучання


Піпаструнно-щипковий інструмент, китайська модифікація лютні. На корпусі кріплять чотири шовкові струни, отож звук — глухий, неголосний. Грали соло, рідше — в ансамблях. Із плином часу виконавці змінили положення інструмента з горизонтального на вертикальне і відмовилися від палички, торкаючись до струн пальцями. 


Ерхукитайська скрипка. Ерху є двострунний смичковий інструмент. Граючи на ньому, виконавець може висловити складну гаму почуттів









Подумайте!!!! Аналіз творів мистецтва
v Які українські народні інструменти нагадують китайські інструменти, зображені на картинах?
Багатий інструментарій групи духових інструментів, більшість із яких виготовляли з бамбука: поперечна флейта ді, подовжена флейта сяо, пан-флейта пайсяо, губний орган шен.
 Жодне видовище чи урочиста процесія у Китаї не відбуваються без барабанів. Таким чином, у культурі китайського народу можна знайти музичні інструменти практично всіх основних груп, відомі європейцям.

ТАНЕЦЬу країнах далекосхідного регіону має не менш давні традиції, ніж вокальна або інструментальна музика.
Перегляд відеоматеріалу за посиланням
Класичний китайський танець


  За понад п’ятитисячолітню історію багато традицій у Китаї стали тісно пов’язані, як, наприклад, бойові мистецтва, народні танці та акробатика. З плином часу вони стали частиною одного виду танцювального мистецтва. Можливо, тому класичний китайський танець є одним з найбільш складних, виразних і багатогранних видів мистецтва у світі.
Перегляд відеоматеріалу за посиланням
 Китайський танець з віялами.
  

  Серед найвідоміших китайських традиційних танців — танець дракона і танець лева — північного і південного. Сучасний танець дракона виконують близько десяти чоловіків. Для танцю лева двоє танцюристів одягають костюми з величезними дерев’яними головами.
Перегляд відеоматеріалу за посиланням
 Танець Небесного Лева

-        

Аналіз творів мистецтва    Яке ваше враження від дійства?

ІНФОРМАЦІЙНА ХВИЛИНКА ВІД УЧИТЕЛЯ    
Мистецтво Мудр виникло в Китаї більше двох тисяч років тому. Цілителі того часу вважали, що життєдіяльність організму підтримується не тільки їжею, а й енергією, яку він отримує з Космосу. Ця енергія циркулює по особливих каналах – меридіанах, що забезпечують «доставку» до всіх органів і тканин організму.
Володіння енергетикою тіла виявляється через особливий ритуальний китайський танок, який називається «Танець тисячі рук». Він зображує тисячоруку богиню Гуань Інь.
 Власне, Гуань Інь Ши - це божество, що дослухається до благань про допомогу і простягає в потрібний момент одну з тисячі своїх рук.

Перегляд відеоматеріалу за посиланням
 Відеофрагмент танцю у виконанні трупи China’s Disabled People’s Performing Art Troupe. («Танець тисячі рук»)

ТЕАТРАЛЬНЕ МИСТЕЦВО
Коріння театру народів далекосхідного регіону сягає у далеке минуле. Зародження і поширення театрального мистецтва у східних країнах пов’язують із народними традиціями, які влилися у храмові свята з виникненням буддизму. Різні види східного театру — драматичний, ляльковий, тіньовий тощо — мають свої художні особливості.
Китай — абсолютно самодостатній у всьому, що стосується культури. Будь-яке західне явище, що потрапляє на землю Піднебесної, перетворюється на свій унікальний лад. Це можна сказати і про знамениту Пекінську оперу, яка нещодавно внесена до списку нематеріальної культурної спадщини ЮНЕСКО.
 Екскурсійне турне столицею сучасного Китаю зазвичай передбачає три обов’язкові заходи: сходження на Велику китайську стіну, ознайомлення з особливостями китайської кухні в ресторані «Пекінська качка» та перегляд виступу трупи Пекінської опери («цзін-цзюй»).
ІНФОРМАЦІЙНА ХВИЛИНКА ВІД УЧИТЕЛЯ «Пекінська опера»
Цей жанр поєднує елементи вокального мистецтва, драматичного діалогу, акробатики, у-шу.
У Пекінській опері склалися суворі вимоги до монологу, манери співу, рухів, бойових сцен. Декорацій майже немає, театральний реквізит замінюють символічні прийоми: вираз обличчя, рухи тіла, музичний супровід (переважно у виконанні оркестру).
Китайському глядачу, наприклад, цілком зрозуміло, коли на сцені персонаж відчиняє двері, зачиняє неіснуюче вікно або скаче на уявному коні. Кількома прийомами у-шу група акторів відображає баталію армій. Грим посилює виразність типових рис обличчя згідно з амплуа актора. Костюми дають уявлення про положення персонажів у суспільстві.
ЗАПИС У ЗОШИТ  Мистецька скарбничка Амплуа — спеціалізація актора на виконанні схожих ролей, наприклад трагік, комік.
Кожен виконавець має своє амплуа і символічна кольорова гама гриму, підкреслює характер конкретного персонажа. Колись їх було 7, пізніше залишилися 4 категорії амплуа:
-       
Окрім гриму, актори активно використовують маски, як правило, дерев’яні, які можна миттєво змінювати під час вистави.
 Символіка використовується і у процесі відтворення сюжету. А щоб іноземцям було все зрозуміло, репліки акторів дублюються титрами на спеціальному табло.
 За століття Пекінська опера збереглася в первісному вигляді. І це тільки надає їй популярності.
Перегляд відеоматеріалу за посиланням
Відеофрагмент вистави Пекінської опери.       https://www.youtube.com/watch?v=V-2f5aTQ56c  

КІНЕМАТОГРАФ  у країнах Далекого Сходу розвивався із часів появи цього виду мистецтва. Помітною особливістю китайських фільмів є бажанням передати традиції, філософію, особливості суспільного життя Піднебесної. Відомі китайські фільми відтворюють переважно історичні сюжети, а найпізнаванішою рисою є неперевершені сцени протиборств, у яких герої демонструють бездоганне володіння прийомами різних бойових шкіл Сходу.
Китайські фільми дуже часто не мають класичного американського happy end. Натомість у більшості фільмів один з головних героїв гине, але ця смерть зазвичай відбувається в ім’я держави, кохання, вірності.
 Яскравий спалах китайського кінематографа на світовій арені асоціюється насамперед з ім’ям легендарного Брюса Лі. Створивши школу джит-кунг-до - «кулак, що відбиває», він здійснив справжній переворот у кіномистецтві й зробив східні єдиноборства дивовижним кіноатракціоном.
Стрічки «Великий бос», «Кулаки люті», «У бій вступає дракон» та «Повернення дракона» фактично започаткували цілий напрям у кінематографі - фільми кунг-фу.
Перегляд відеоматеріалу за посиланням
Брюс Лі

Традиції Брюса Лі розвинув Джекі Чан, з кінодоробком якого ототожнюють сучасну модель фільмів кунг-фу. Він водночас трансформував картини цього напряму, збагативши їх гумором.
Іронічне начало притаманне й фільмам, знятим на батьківщині Дж. Чана («П’яний майстер», «Поліцейська історія» тощо) і в США («Розбірка у Бронксі» та ін.). Характерною особливістю акторського стилю Джекі Чана є чудова пластика, яку майстерно використав режисер фільмів з його участю Саммо Хунг




Ще одна яскрава особистість - режисер By Юшань, який під псевдонімом Джон By активно працює в Голлівуді. 



Широке визнання прийшло до нього після виходу на екрани картини «Без обличчя» за участю Джона Траволти та Ніколаса Кейджа.
       
 



   Гонконзька кіноіндустрія - одна з небагатьох, здатних конкурувати за глобальну популярність на світовому кіноринку: упродовж кількох десятиліть Гонконг був третьою за величиною кіноіндустрією у світі (після індійського кіно і Голлівуду) і другою - за обсягом кіноекспорту.  
 Гонконзький кінематограф успішно використав здобутки голлівудського кіно (використання привабливих для аудиторії жанрів (комедія, мюзикл, бойовик); випробуваних (особливо класичних) сюжетів і формул; зйомки сиквелів і римейків успішних фільмів) у поєднанні різних форм китайського мистецтва (бойові мистецтва, китайські музичні жанри, зокрема китайська опера тощо).
Узагальнення вивченого матеріалу. ПРИГАДАЙТЕ
v Китайські національні музичні інструменти
v Особливість танцювальних традицій китайців
v Особливості Пекінської опери.
ЗАВДАННЯ
v Поцікавтеся досягненнями кінематографа Китаю (за бажанням)
Перегляньте відеоматеріали до уроку
v Опрацюйте конспект
v Підготуватися до уроку узагальнення знань з теми «Мистецтво Китаю» (архітектура, скульптура, живопис, музичне мистецтво, театральне та кіномистецтво)


Немає коментарів:

Дописати коментар