5 клас. Обрядові пісні. Штрихи, світлотіні

 

5 клас  

Тема. Давні українські осінні обряди.

          Здавна слов’яни вірили в сили природи. Вони вважали, що обрядовими піснями можуть вплинути на природні явища, щоби виростити та зберегти щедрий урожай. Обрядова пісня тісно пов’язана з працею людини, родинним побутом та народним календарем . Яскравим свідченням цього є, зокрема, жниварські пісні.

         Жниварські пісні наповнені вдячністю за плодючий урожай. В піснях йому бажали здоров’я, гарного врожаю, добробуту та щастя в сім’ї. Особливо шанували невтомну працю женців.

Жниварські пісні бувають трьох видів

1.  


 Ці пісні безпосередньо пов’язані з процесом зажинання першого снопа.






 

3.   


   Також женці ходили по полю, збирали колоски, плели з них обрядовий вінок і співали:

Котився віночок по полю,

Просився у женчиків додому;

— Візьміть мене, женчики, з собою

Та занесіть мене до господаря в стодолу,

Бо я вже в чистім полі набувся,

Буйного вітрику начувся,

Од ясного сонечка нагрівся,

А дрібного дощику напився.

 Прослухайте пісню Українська народна пісня «Ой на горі та женці жнуть»  за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=0S1YqTWlN8A

 Давайте знайомитися разом


Микола Лисенко написав багато творів на слова Тараса Шевченка (романси, хори, кантати). Ось і кантата «Радуйся, ниво неполитая» написана на слова неперевершеного поета. Послухайте її уривок, в якому звучать мотиви жнивних пісень. У цій пісні «живуть» одразу дві теми:  козацтво та жнива.


Прослухайте музичний твір  М. Лисенко. Кантата «Радуйся, ниво неполитая» (5 ч. «Оживуть степи, озера»),

https://www.youtube.com/watch?v=x6EmYPxD19M

ЗАПАМ*ЯТАЙТЕ!!!  Музичний словничок (записати в зошит)

Кантата  - концертний твір урочистого або ліро-епічного характеру, що складається з декількох частин і виконується співаками-солістами та хором у супроводі оркестру.

 Спробуйте самостійно проаналізувати музичні твори.

v Про що розповідають ці твори? З якими народними обрядами вони пов’язані?

v Опишіть мелодію кожного твору.

 ПІДСУМОК музичної хвилинки

v Розкажіть про осінні обряди.

v На які групи поділяють жниварські пісні?

v 3 яким твором двох геніальних українців — поета і композитора — ми ознайомилися на уроці?

 

ХВИЛИНКИ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА

Для виконання творчого завдання пропоную переглянути презентацію.

 

 Творчу роботу виконати на окремому аркуші А4. Принести роботу на наступний урок.

                                               БАЖАЮ УСПІХІВ!!!

Немає коментарів:

Дописати коментар